Staatsbosbeheer en WandelVlogger Lana de Wit gaan samenwerken om de natuur schoner te maken en aandacht te vragen voor zwerfafval. De allereerste opruimwandeling vindt plaats op 16 november in het Almeerderhout en wordt begeleid door boswachter Rob Koetsier. Daarna wordt er 1x per maand een opruimwandeling georganiseerd in één van de natuurgebieden van Staatsbosbeheer.

Afval in de natuur

Bouwresten, tuinafval, verpakkingen van eten en drinken. Het achterlaten van zwerfafval en het dumpen van afval in natuurgebieden is een groeiend probleem en bovendien zeer schadelijk voor de natuur. Dieren kunnen verstrikt raken in plastic of eten het op. Schadelijke stoffen tasten de bodem en het grondwater aan en verstoren het evenwicht in de natuur. Het kost de natuurorganisatie jaarlijks een half miljoen euro om dit afval op te ruimen.

Opruimwandelingen

Journalist Lana de Wit ergert zich mateloos aan rondslingerend afval en komt nu samen met Staatsbosbeheer in actie. Op zaterdag 16 november organiseren zij de eerste van de maandelijks terugkerende opruimwandelingen. Onder begeleiding van boswachter Rob Koetsier gaan Lana en naar verwachting twintig enthousiaste wandelaars, het Almeerderhout onder handen nemen. Boswachter Rob zal tijdens de twee uur durende opruimwandeling vertellen over de historie, planten en dieren in dit natuurgebied. Lana maakt een vlog van de wandeling met natuurlijk de hoogtepunten van wat er aan zwerfafval gevonden wordt.

De WandelVlogger

Lana de Wit werkt zo’n tien jaar als freelance verslaggever voor onder andere Hart van Nederland (SBS6), Hallo Nederland en Meldpunt (Omroep Max) en de regionale Omroep West. Tijdens haar studie werkte Lana als vrijwilliger bij Emma TV in het AMC ziekenhuis. Als freelancer is het lastig vrijwilligerswerk te doen maar het idee om iets bij te dragen aan onze samenleving, bleef in haar hoofd zitten.

Lana maakt graag lange wandelingen, alleen of met haar wandelclub, en tijdens die wandelingen wordt Lana regelmatig geconfronteerd met zwerfafval. Wellicht komt het doordat ze van jongs af aan mee heeft gewerkt in haar ouders schoonmaakbedrijf dat het onderhuids begon te kriebelen hier iets aan te doen.

Lana, die sinds een jaar vlogs maakt van haar wandelingen onder het pseudoniem De WandelVlogger, werkte het idee voor de maandelijkse opruimwandelingen uit en vond in Staatsbosbeheer een enthousiaste partner.

Elke maand een ander natuurgebied

De opruimwandeling op 16 november in het Almeerderhout, de stadsbossen van Almere, is slechts de eerste van vele die zullen volgen. Elke maand zal er ergens in Nederland een opruimwandeling in een gebied van Staatsbosbeheer plaatsvinden, onder begeleiding van een boswachter of ervaren vrijwilliger. Een verslag van de wandeling en het resultaat van het opruimen wordt via social media verspreid. De aankondiging van de wandelingen wordt gepubliceerd op de activiteitenpagina van Staatsbosbeheer: www.staatsbosbeheer.nl/activiteiten. Aanmelden voor de wandelingen kan via wandelvlogger@gmail.com. Per wandeling kunnen 20 deelnemers meedoen.

Details opruimwandeling Almeerderhout 16 november

Verzamelen: 10.00 in Buitencentrum Almeerderhout, Kemphaanlaan 4, 1358 AG Almere

Duur: twee a drie uur

Materiaal: voor afvalgrijpers, vuilniszakken, handschoenen en een bakje koffie of thee wordt gezorgd.

Niet voor publicatie:

Wilt u meer informatie dan kunt u contact opnemen met

Imke Boerma, woordvoerder Staatsbosbeheer, 06-10674675

Lana de Wit, 0618070254